Meditatie

Feiten over meditatie:

Meditatie heeft o.a. de volgende effecten:

  • Hersenonderzoek heeft laten zien dat tijdens meditatie de delen van de hersenen die verbonden zijn met angst en depressie minder actief worden.
  • Sportprestaties worden beter.
  • Concentratie neemt toe
  • Lichamelijk ongemak verdwijnt

Meditatie - hoe?

Een hele efficiente manier om te mediteren is om je te verbinden met jouw ademhaling. Verbinden met je ademhaling? Hoe dat dan? Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Als je je ogen sluit en simpelweg de luchtstroom door je lichaam volgt, waar gaat deze dan naartoe? De lucht komt binnen door je neus of je mond en naar welke plekken in je lichaam wil deze dan op dat moment toestromen. Kijk eens of je kunt ervaren dat niet alleen je longen zich vullen met lucht, maar dat ook hoekjes, rondingen, plekken in je lijf zich met lucht en ruimte lijken te vullen. Deze bewustwording is in feite al een vorm van meditatie.

Meditatie in groep

Bij Beminzicht coaching is het mogelijk om een meditatie in een kleine groep te volgen. Ik kom graag op locatie een meditatie-avond verzorgen. 

Meditatie en coaching

Via een geleide meditatie is het mogelijk om je tijdens een coaching een situatie te laten herbeleven, of je voor te laten stellen dat je een bepaalde situatie beleeft. Door jou eerst in een ontspannen toestand te brengen en je daarna een verhaal te vertellen, waarbij jij de beelden daarvan voor jezelf invult, is het mogelijk dat je bepaalde sensaties voelt. Misschien voel je blijdschap, verdriet, spanning en op dat moment kunnen we samen kijken wat dat voor jou betekent. Een meditatiesessie kan dus heel verhelderend zijn, voor iets dat je zo in eerste instantie niet weet of herkent.