Ontspanningstherapie

Ontspanningstherapie is een therapievorm die jou gaat helpen om te gaan met (dagelijkse) stress. Een manier waarop dit bijvoorbeeld mogelijk is, is door bewust te gaan ademhalen. Door het aanleren van een nieuwe manier van ademhalen, haal je de spanning uit het bovenlijf weg.

Ontspanningstherapie en meditatie

Het is ook mogelijk om via je ademhaling in een soort van diepe trance te komen. Dit gebeurt meestal via een geleide meditatie. Je bent dan niet onder hypnose, maar wel in een licht 'roesje', dat je helpt om via een door jou te beleven verhaal te kijken naar bijvoorbeeld gebeurtenissen uit je vroegste jeugd. Kindstukken zetten zich vaak vast in het bovenste deel van je lichaam, in je keel, je hals en schouders en bovenste longtoppen. Door bewust je ademhaling te verplaatsen naar je lage buik, is het mogelijk om je meer te verbinden met die kindstukken. Door een geleide meditatie, waarin je gewoon met mij in gesprek bent over wat je ziet, worden bepaalde dingen weer zichtbaar en soms ook duidelijk voor je. Zo kan oud zeer worden losgelaten. Ook dit is een zeer diepgaande manier van ontspanningtherapie.

Ontspanningstherapie en beweging.

Het is als ontspanningstherapie ook mogelijk om bepaalde plekken in je lichaam meer aandacht te geven door bepaalde bewegingen, die goed zijn om het in die bepaalde plek te laten stromen. Het lichaam kan als het ware met jou 'praten', doordat het aangeeft dat er iets niet helemaal goed is. Spanning zet zich vaak vast in het schoudergebied en ook in het lage ruggebied. Angst en twijfel vaak in knieƫn en heupen. Je hart en longen zijn mooie indicatoren voor onverwerkt verdriet. Er zijn verschillende oefeningen om deze plekken weer meer te laten stromen. Dit in combinatie met andere therapievormen maakt dat jouw lichaam en geest weer gezond en ontspannen zullen aanvoelen.